System TPMS, czujniki ciśnienia kół w Renault

Tire Pressure Monitoring System

TPMS (ang. Tire Pressure Monitoring System) to system, który ma za zadanie monitorować stan ciśnienia kół w naszych aucie. System ten jest obowiązkowym składknkiem wszystkich aut sprzedawanych od 1 listopada 2014 roku. Jednak nie w przypadku między innymi Renault nie jest niczym nowym, bowiem jest montowany już od przeszło dekady między. Czujniki możemy spotkać w wielu modelach, między innymi w:
Scenic I, Scenic II, Scenic III, Laguna II, Laguna III, VelSatis, Espace IV oraz wiele innych modeli z podobnych lub nowszych lat produkcji. Budowa całego systemu w wielu markach opiera się o podobne zasady jednak różnicy producenci podchodzili do tego nieco inaczej.

Co jest potrzebne aby system TPMS działał w samochodach Renault ?

  • Komplet czujników TPMS zamontowanych we wszystkich kołachCzujniki muszą być dopasowane do konkretnego modelu Renault np. czujniki od Scenic III nie bedą działać w Scenic II itp.
  • Antena do systemu TPMSW przypadku Scenic II np. jest to element bezpośrednio podpięty do UCH (potocznie tzw. moduł komfortu)
  • Włączony system TPMS w UCH np. przy pomocy narzędzia CLIP
  • Dopisanie posiadanych czujników do konfiguracji autanp. przy pomocy narzędzia CLIP
  • W przypadku niektórych modeli konieczne jest posiadanie także narzędzia wzbudzającego czujniki tzw. aktywatora TPMS

 Nie mam czujników. Czy mogę w samochodzie ten system uruchomić?

W przypadku wielu modeli jest to jaknajbardziej możliwe. Np. w przypadku Scenic II wystarczy zakup i montaż czujników oraz prawidłowa konfiguracja przy użyciu Renault CLIP oraz aktywatora czujników. Przyda się także kompresor.

Czujniki sprawiają mi wiele kłopotów. Psują się i wogóle jest mi to niepotrzebne

Po pierwsze faktycznie jest to element, który jak wszystko może ulec uszkodzeniu. Czujniki mogą zostać uszkodzone przez nieumiejętnego wulkanizatora, mogą wymagać po latach uszczelnienia (zestaw naprawczy dla czterech kół do wydatek około 60-100zł) lub może rozładować się umieszczona w ich środku bateria. W przypadku baterii niestety producent założył, że nie umożliwie jej wymiany. W takim przypadku czujnik należy wymienić.

Po drugie posiadanie systemu TPMS jest naprawdę świetne ! Poprawia to bezpieczeństwo, zmniejsza ryzyko uszkodzenia opony w przypadku jej przebicia oraz wpływa według badań także pośrednio na środowisko o czym mówią nam unijne zapisy.

Po trzecie, System TPMS da się wyłączyć. Do jego wyłączenia konieczne jest użycie diagnoskopu obsługującego markę Renault, np. Renault CLIP

Czy mogę założyć używane czujniki ?

Oczywiście. Wymaga to jednak tak samo jak w przypadku nowych czujników użycia diagnoskopu np. Renault CLIPa wspomaganego przez aktywator TPMS

Mój samochód Renault Scenic II posiada czujniki w kołach. Od dłuższeo czasu powodują problemy. Czy można ten system wyłączyć ?

Tak. Bez problemu można wyłączyć ten system w Scenic II, Laguna II, Megane II oraz niektórych modelach „trójek”

Potrzebuję kupić czujniki tpms do swojego samochodu. Jaki model powinienem wybrać ?

Proponujemy korzystanie z oryginalnych czujników. Szczegółowa lista numerów OE czujników i ich kompatybilność z wybranymi modelami Renault jest dostępna tutaj http://autousterka.waw.pl/czujniki-tpms-kompatybilne-modele/

Jak sprawdzić czy mój samochód ma system TPMS

Nie sprawdzimy tego niestety bez podłączenia komputera i sprawdzenia konfiguracji auta. Same czujniki w kołach natomiast jest rozpoznać łatwo. Zwykłe wentylki są najczęściej giętkie przy feldze. Czujniki są osadzone na sztywnym aluminiowym gwincie.

Mam czujniki w letnich kołach. Na zimę chcę mieć drugi zestaw. Co powinienem zrobić ?

Samochód ma przypisany zestaw czterech czujników dla sezonu letniego oraz zimowego. W sytuacji kiedy założymy felgii bez czujników, auto będzie sygnalizowało o tym fakcie błędem na wyświetlaczu komputera pokładowego. W celu posiadania drugiego zestawu należy dokupić zestaw czujników dedykowany dla naszego modelu auta. Po montażu przez wulkanizatora należy wprowadzić numery czujników w odpowiadających im miejscach montażu przy pomocy sprzętu diagnostycznego dedykowanego dla obsługi TPMS lub narzędzia Renault CLIP. Operacja w większości modeli wymaga użycia dodatkowo urządzenia wzbudzającego czujniki (posiadamy takie narzędzie). Wprowadzony drugi zestaw czujników będzie działał w okresie zimowym.